Dyrebeskyttelsen avd. Bodø, kommer til Værøy helgen 14. til 16. april.

Helgen 14. - 16. april kommer Dyrebeskyttelsen med 10-11 frivillige og autorisert veterinær som bruker helgen på dette arbeidet. I denne perioden er det helt nødvendig at alle private katter holdes inne, uavhengig av hvor på øya katten opprinnelig bor. Dyrebeskyttelsen ber innbyggere av Værøy om å ikke mate katter ute fra torsdags kveld, til Dyrebeskyttelsen har dratt på søndagskveld. Mette katter blir ikke like lett lokket i burene.

Viktig informasjon:
Fangst av katter vil pågå fredag fra Dyrebeskyttelsen ankommer fredag 14. april, kl 10.00. Dyrebeskyttelsen vil jobbe fredag, hele lørdag 15. april og søndag 16. april, ca kl 16.00.

I denne perioden er det helt nødvendig at alle private katter holdes inne, uavhengig av hvor på øya katten opprinnelig bor. Dette for å minske risikoen for at disse går i fellene, og står i fare for å få seg en ufrivillig Bodø tur.
Om du ikke klarer å holde katten inne disse dagene er det svært viktig at katten er godt og synlig merket. Dette kan gjøres med å for eksempel spraye karnevalmaling eller lignende i nakken på katten slik at den ikke kan slikkes av, samtidig som katten har halsbånd på. Halsbånd alene er ikke nok, da dette kan falle av, så maling er utrolig viktig, for å markere at noen eier katten.
En tam familiekatt kan fremstå som forvillet når den går i et fangstbur.
Det anbefales sterkt også å merke katten selv om den holdes inne, i tilfelle den den kommer seg ut. Om den smetter ut kan vi da enkelt skille den fra forvillede katter, og slippe den ut umiddelbart.
Om din katt ved uhell kommer seg ut, og ikke er merket, ber vi deg gjerne ta kontakt med oss slik at vi kan være obs på dette.

Klikk på lenke for mer informasjon fra Dyrebeskyttelsen Norge avd. Bodø: Informasjonsskriv Værøy 2023 (PDF, 180 kB)

Ta gjerne kontakt med Dyrebeskyttelsen dersom du har tips eller spørsmål angående helgen hvor de kommer utover til Værøy.

Mobil: 400 91 129.
E-post: dyrebeskyttelsen.norge.bodo@gmail.com.