Folkemøte om forslag til plan for naturmangfold

Det inviteres til Folkemøte mandag 24. april, kl. 20:00 på Kommunestyresalen.

Værøy kommune v/kulturkontoret har utarbeidet et forslag til planprogram for naturmangfold som er ute på høring (ble lagt på hjemmesiden i begynnelsen av mars).

Klikk her for å lese mer om utarbeiding av naturmangfoldet

Klikk her for forslag til planprogram for temaplan: naturmangfold  (PDF, 3 MB)

Målet med planarbeidet er å kartlegge kommunens naturmangfold, bedre kunnskap om naturen og bidra til kunnskapsbasert forvaltning og bærekraftig bruk og vern av naturmangfoldet.

Er det spesielle naturtyper/områder som trenger vern? Spesielle arter av dyr, fugler, planter osv. som trenger vern og som det er viktig å få med i naturmangfoldplanen? Kanskje du har noen forslag?

Planen skal prioritere tiltak i planperioden, hvor det da også skal fremgå hvor det foreligger kunnskapshull..

Vi trenger innspill fra innbyggere og interessenter til hvilke områder, arter og målsetninger vi bør ha med i planen.Ta kontakt og kom med innspill. Vi vil veldig gjerne høre fra deg!

Innspill kan gjerne sendes på mail: erling.skarv.johansen@varoy.kommune.no eller postmottak@varoy.kommune.no.

Til sommeren har vi engasjert fagfolk som skal kartlegge et utvalg plante/dyre/fuglearter mv. De vil gjerne ha tips om utsatte/observerte arter.