Høring av tjenestekriterier for omsorgstjenester i Værøy kommune

Høringsfrist 15.01.2022

Da vi ser et stort behov fremlegges forslag til fremtidige kriterier for tildeling av helse- og omsorgstjenester og standard på tjenestene.

Tjenestekriteriene er en presisering av hvordan Værøy kommune ønsker å tilby tjenester til befolkningen.

Hensikten er å skape en felles forståelse for nivået på tjenestene med bakgrunn i krav fra overordnede myndigheter gjennom lov/forskrifter, politiske rammebetingelser og mål for helse- og omsorgstjenesten i Værøy Kommune.

Det vil medføre større klarhet for brukerne, pårørende og involverte ansatte om hva som er fastsatt tjenestenivå innenfor disse tjenestene.

Tjenestekriteriene skal gi både tjenestemottaker og tjenesteutøver god informasjon om hva som kan forventes ved mottak av kommunale helse- og omsorgstjenester.

Videre skal kriteriene legges til grunn gjennom den skjønnsmessige individuelle vurderingen som gjøres ved utmåling av tjenester til den enkelte bruker.

Sammenfattet tenkes de foreslåtte presiseringene å bidra til:

· Presisere hvilke oppgaver lovgiver har bedt kommunene utføre på feltet

· Presisere hvilke vilkår som lovgiver har satt for å ha rett til tjenester

· Retningslinjer for kommunen i tjenestetildelingsprosessen

· Hjelp til å fatte bedre enkeltvedtak

· Sikre likt utgangspunkt for brukere og pårørendes forventninger, samt for involverte ansatte.

· Sikre at premisser for hjelpenivå/innslagspunkt legges fra overordnet nivå

Tjenestekriterier-Værøy (PDF, 2 MB)

Innspill sendes postmottak@varoy.kommune.no innen 15/1 2022.