Koronavaksine før høst/vintersesong 2023/24

Folkehelseinstituttet (FHI) anbefaler at følgende grupper bør ta en ny oppfriskningsvaksine

• Personer i aldersgruppen 65 år og eldre, og sykehjemsbeboere.
  • Personer i aldersgruppen 18-64 år som inngår i en risikogruppe.
  • Ungdom i aldersgruppen 12-17 år med alvorlig grunnsykdom.
  • Barn 5-11 år med alvorlig grunnsykdom dersom barnets lege vurderer dette som viktig.
  • Gravide i 2. og 3. trimester. Vaksinasjon i 1. trimester kan vurderes dersom den gravide har tilleggssykdommer som gir ytterligere økt risiko.

Værøy Kommune vil legge til rette for vaksinering den 23.11.2023. Vaksineringen vil bli utført på sykehjemmet/omsorgsentret og man kan henvende seg der tidligere teststasjon var.

De som ønsker oppfriskningsvaksine melde seg på telefon:

469 03 875 – legekontoret eller-

916 12 278 - Sykehjemmet

Det er den oppdaterte vaksinen Comirnaty Omicron XBB.1.5 som tilbys i høst. Denne vaksinen dekker undervarianter av koronaviruset, omikron, som sirkulerer nå. Vaksinen kan gis til barn fra 6 måneder og benyttes både til grunnvaksinasjon og som oppfriskningsdose.

Heidi Rønning

Helse- og Omsorgsleder