Møte i Øykommunegruppa

Den 21.mars var det nytt møte i Øykommunegruppa.

Øykommunegruppa består av 10 øykommuner, og ble etablert i starten av arbeidet med kommunereformen. Det har vist seg at denne sammenslutningen av øykommuner også har andre utfordringer som det kan være godt og nyttig å være flere om.

Vedrørende kommunereformer er det bare Leka kommune som sliter med tvangsvedtak og muligheter for oppdeling. Vi arbeidet med den saken under møtet, i håp om at det kan være til hjelp for dem.

Ellers ble det fokusert på næringsutvikling for og i disse små øysamfunnene.

Et annet tema vår den økende utviklingen innen bruk at data og elektronisk flyt i den kommunale hverdag. E-kommunen er lansert og det er et økende krav fra sentrale myndigheter om omlegging og tilpassing av drift til det som etterhvert skal bli den nye hverdagen for landets innbyggere.