Nasjonal tilsynskampanje av utleieboliger.

Værøy kommune vil delta i nasjonal kampanje for sikkerhet i utleieboliger.

Værøy kommune ved Teknisk etat har allerede vinteren 2021 varslet om kontroll av utleieboliger og bygg som benyttes til overnatting uten godkjenning.

Beskjeden den gang var at vi ba de mange som berøres av dette om å søke om «tilgivelse» i form av forsinket søknad om tillatelse. Søknad må da inneholde nødvendig dokumentasjon av fagkyndig person på at spesielt brannsikkerhet er ivaretatt.

Nå har det gått to år og noen har fått ting på stell, men det finnes sannsynligvis overnattingssteder som ikke er godkjent til formålet.

Værøy kommune vil i høst følge den nasjonale kampanjen med samme tema iverksatt av Direktoratet for Byggkvalitet (DIBK).

Vi vil gjøre søk i utleiemarkedet og gjennomføre tilsyn. Etter tilsyn vil vi varsle hver enkelt via Altinn.
Kravet til kvalitet gjelder der bygg benyttes til utleie eller overnatting for egne ansatte.

Første reaksjon kan være pålegge om opphør av bruk av aktuelle bygg til overnatting inntil
søknad / dokumentasjon er på plass og godkjenning for overnatting gitt.
Saksbehandlingstid vil være mellom 3 til 7 uker.

Bakgrunnen for kampanjen er å unngå at noen rammes pga. at krav til sikkerhet ikke følges.