Offisiell åpning av Værøy frivilligsentral

2. november 2021 vedtok Kommunestyret at kommunen skulle jobbe for å få etablert en frivilligsentral. Administrasjonen fikk i oppgave å få på plass det formelle, for så å sende søknad om støtte til etableringen. Målet var å få alt på plass - slik at sentralen kunne åpnes i løpet av 2022, og det greide vi!

At etableringen kom på plass akkurat i 2022 passer jo helt perfekt – for i år er det Frivillighetens år, der vi skal feire

Norges viktigste lagarbeid.

På Værøy har frivilligheten bestandig stått sterkt og hatt stor betydning for lokalsamfunnet.  Værøy frivilligsentral har som visjon å være et bindeledd mellom frivilligheten og kommunen. Målet er at sentralen skal organisere og rekruttere flere frivillige, bidra til økt integrering og være pådriver for å skape en best mulig arena for samarbeid mellom, lag/foreninger, næring og kommunen.

Når vi nå tar i bruk «gammelskolen» til frivilligsentral, håper vi det kan bidra til å skape en god møteplass på øya - og at sentralen blir et formidlingspunkt mellom de som ønsker å yte en frivillig innsats og de som trenger litt støtte og hjelp.

Værøy frivilligsentral er eid av Værøy Kommune. Frivilligsentralen har et eget styre bestående av 5 medlemmer.

Ingrid Olsen er ansatt i stillingen som daglig leder i Værøy Frivilligsentral.