Rydding av trær og busker langs vei, utbedring av veikant høst 2022

Vi ber eiere av trær og busker langs veien om å kutte bort det som henger inn på veien.

Værøy kommune og Nordland Fylkeskommune eier ca 22 km vei på Værøy.
2-3 meter fra veikanten inkluderes av eierskapet. Værøy kommune vedlikeholder veier og grøftekanter inn mot private eiendommer.

Nå må vi be eiere av trær og busker langs veien om å kutte bort det som henger inn på veien. Dette fordi større biler får ødelagt speil, lys og lakk grunnet at trær vokser inn i veibanen. Og ikke minst, det er trafikkfarlig.

Vi har vært på en runde og sprayet på trær som må kuttes bort. Vi ber om at dette skjer så snart som mulig.
Vi har ventet på at løvet skulle falle slik at arbeidet blir enklere for den enkelte.
Hvis merkede Trær ikke fjernes vil Værøy kommune varsle fjerning for eiers regning.
Vi håper vi slipper dette og at alle, også de som ikke har fått merket trær klipper ned inn mot veien. Spesielt viktig om trær / busker er trafikkfarlige.

Test ved å gå ned på kne for å oppleve hvordan en 5 åring vil se trafikkbildet.

Veikanten

Værøy kommune har fjernet gresskanten for å få vann til å renne ut av veiene.
Nå planlegges å fjerne hele gresskanten også der det ikke står vann ( langs bakker).
Noen eiendommer har forlenget plenen inn mot asfaltkanten og har holdt det fint langs veien. Vi vil prøve å unngå disse kantene om de ikke er for høye.

Planen er å pløye langs veien slik at den høye gresskanten tippes inn mot grøften.
Formålet er å få en bredere kant langs asfalten slik at fotgjengere kan gå til siden om det oppstår situasjoner der to biler møtes der man går og man må komme seg unna.

Veigrøfter som fylles med vann

Værøy har tradisjonelt hatt jordbruksdrift på alle tilgjengelige areal.
Da ble drenering av slåttmarkene holdt vedlike. Etter mange år uten bruk har grøfter grodd igjen.
Dette kan gjøre at vann blir stående i grøfter og på eiendommer som grenser til disse markene.
Alle innkjørsler skal ha rør gjennom innkjørsel slik at vann kan følge grøfter. Mange har utvidet innkjørsler uten å legge ned rør slik at vann følger grøft og til slutt finner veien ned til havet.

Enkelte eiendommer har trær som vokser i grøft helt inntil veikanten. Dette vil gjøre at grøftene ikke fungerer og at vann blir stående på egen eller naboers eiendom.
Det er eiers ansvar å holde åpent rør gjennom innkjørsel og unngå beplantning i grøfter.

Vi ber om at hver enkelt sjekker status for egen eiendom og sørger for fri passasje for vann. Vi må være forberedt på økte mengder nedbør og fulle grøfter vil kunne være til fare for de minste Værøyværingene.

Om du er usikker på om eller hva du bør gjøre, kontakt teknisk etat.