STATSRAAD LEMKUHL ankommer Værøy 17. juli 2021

I sommer skal NRK heise seil og dra til sjøs for å produsere sommerinnhold fra en seilskute med tradisjoner tilbake til tidlig 1900-tall. Med skoleskipet Statsraad Lehmkuhl (Norges største seilskip) som base blir det seilas fra nord til sør gjennom 6 uker (uke 27-32). Statsraad Lehmkuhl ankommer Værøy, 17. juli om kvelden.

bilde av seilskipet statsraad lehmkuhl - Klikk for stort bildeStatsraad Lehmkuhl er et norsk seilskip, som har Bergen som hjemmehavn og fremdeles er i aktiv bruk. Skipeter en tremastet stålbark, og ble sjøsatt i Bremerhaven, Tyskland i 1914. Lisens: CC BY SA 2.0 Bruno Girin Denne sommeren legger de ikke opp til sendinger ved kai slik de tidligere har gjort med Sommeråpent. Det er på grunn av pandemien. Derfor gir de beskjed om at det neppe er noe mål i seg selv å samle mange mennesker på kaia. Fokus kommer til å være å vise frem kysten og stedene. Sendingene vil foregå på vei til de ulike plassene.

Det meste av sendingen vil foregå til sjøs. De har to sendinger. En sending på dag/ettermiddag på NRK2. Uten programleder, men der du blir med på seilasen og får informasjon som tekst på skjerm.

Etter Dagsrevyen kommer de tilbake på NRK 1 og sender live de siste 2-3 timene inn mot dagens mål. Alt direkte.

De håper at nysgjerrige og sommerglade mennesker dukker opp langs ruta og på forskjellige steder. Det som også hadde vært hyggelig er å bli møtt med båtkortesje. Værøy kommune foreslår derfor at de som har muligheten, drar ut i småbåter og hilser velkommen til seilskipet.