Værøy kommune inviterer næringsliv og private til samarbeide

Værøy kommune inviterer alle næringsdrivende til kommunestyrets sal lørdag klokken 10 – 14.

Påmelding til postmottak@varoy.kommune.no. Vi må dele møtet i to for å sikre Covid-19 tiltak.

Vi ber om at bedrifter innen fiskeindustri / rederier om å komme klokken 10:00
Bedrifter innen Bygg og anlegg / transport dvs landbasert om å komme klokken 12:00

Agenda vil være den samme for begge møter

• Utbygging av Værøy havn
    Værøy kommune skal forsøke å få prosjektet inn i Nasjonal Transportplan.
    Vi trenger en del informasjon/tall fra Næringslivet for å synliggjøre at all aktivitet på øya er avhengig av forutsigbar båttrafikk.
  • Bruk av lokale krefter til kommende små og store prosjekter

Teknisk etat har oppgaver som krever forskjellig kompetanse.

Før man søker etter nye medarbeidere vil vi undersøke hvilke kompetanse som kan leies inn fra lokale firma ( også fiskeprodusenter mv).

Kompetanse hos næringsliv for å beholde mest mulig verdiskapning på øya.
Har man ansatt personer som i perioder av året kan bidra med kompetanse / erfaring i kommunens prosjekter.

Spesialverktøy / Redskap / Utstyr som tilbys utleid på Værøy.

• Prosjekt for kvalitet i håndtering av avfallsressurser.
    Værøy kommune må forbedre kvalitet og kapasitet på mottak av avfall / produkter som skal gjenvinnes / spesialavfall.
    Næringslivet må bidra med å deklarere hvilke avfallsressurser som sorteres og behov for mottak slik at kommunen kan forberede kommende innlevering.
    Prosjektet skal, via tredjeparts kvalitetssikring, sørge for økt kvalitet på behandling, oppbevaring og gjenvinning av avfall.
    Plast skal samles inn på Værøy – hvordan gjør vi det hos Næringsliv / Private – når kommer dette i gang?
  • Prosjekt for kvalitet i utførelse
    Værøy eksporterer i dag kvalitetsprodukter innen matindustrien og det kreves ekstra kvalitet innen bygg og anlegg pga Værøys harde klima.

Teknisk etats tjenester har i en tid ikke vært på høyde med det som forventes, da spesielt innen saksbehandling.
Værøy kommune ønsker å avklare krav til kvalitet på tjenester fra Teknisk etat for å kunne levere planlagt kvalitet.

Hva som oppfattes som kvalitet ønsker vi innspill på fra næringslivet. Målet er å oppnå forventet kvalitet for næringslivet, noe som også gir kvalitet for husholdningene.

Prosjektet vil forsterkes kommunens interne kvalitetskriterier og totalpakken av innkjøpt og egenproduserte tjenester skal få planlagt kvalitet.

• Værøy kommune vil fornye avtaler med lokale aktører og inkludere klare kvalitetsmål
    Det blir satt målbare kvalitetsmål for utførelse og leveranser til/fra kommunen.
    Vi presenterer noen overordnede «måleverktøy» og referanser for planlagt kvalitet.
    i hovedsak ut fra Sintef standarder ( Byggforsk serien), men også med Værøy tillegg basert på utfordringen vi har med hardt klima.
    Her bes næringslivet å si noen ord om egne kvalitetsrutiner / internkontroll.
    Ønsker man å utveksle kvalitetskompetanse for å heve kvalitet på tvers av næringsliv – kommunen – private?

Vel møtt.