Høringsutkast – Kulturminneplan

Værøy kommune har fått midler fra Riksantikvaren for å utarbeide den første kulturminneplanen for Værøy.

Kulturminneplan høringsutkast 06.11.20 (PDF, 4 MB)

Arbeidet med innsamling av materiale er utført av kulturkontoret. Vi har også vært i kontakt med flere private for å få nødvendig informasjon.  Innleid prosjektmedarbeider John Roald Pettersen har systematisert informasjonen og ført det meste av kulturminneplanen i pennen.

Kulturminneplanen er en «1.generasjonsplan» og det forutsettes at planen skal rulleres, oppdateres og eventuelt endres med jevne mellomrom.

Planen kan mangle viktige elementer eller den kan inneholde feil. Derfor blir den lagt ut på høring slik at den blir best mulig før den får sin endelige behandling i kommunestyret.

Det er flere gode grunner til å rette oppmerksomheten mot de mange kulturminnene vi har lokalt:

• Kulturminnene kan gi økt kunnskap og forståelse til nålevende og kommende generasjoner om utviklingen av værøysamfunnet.
  • Det å løfte fram og synliggjøre kulturminnene vil kunne bidra til økt bevissthet rundt kulturarven – og til å se denne som en ressurs.
  • Det er også et mål at planen skal være et godt redskap både for private og offentlige utbyggere og næringsutviklere i kommunen.

Formålet er ikke å verne mest mulig, men å skape økt bevisstgjøring og ta vare på et representativt utvalg kulturminner som er særlig viktig for Værøy.

Høringsfristen er satt til 18.12.2020

Papirkopi kan fås ved henvendelse til servicetorget.

Merknader/kommentarer sendes på mail: erling.skarv.johansen@varoy.kommune.no – eller pr post til Værøy kommune, kulturkontoret, Sørland 33, 8063 Værøy

Værøy kommune v/kulturkontoret, den 11.11.2020
Erling Skarv Johansen